October 20, 2009

MaSAlAh...

Asssalamualaikum..
kpd sumer..
aku arini x de pape sgt la nak berceriter..
juz nak kongsi bersama korang satu bende..
sumer manusia ade mslh..
x kire la besar ataupun kecik..
aku sndirik byk mslh..
mslh kewangan,peribadi,pelajaran,dan bermacam lagi..
bru2 nie aku ade mslh yg besar yg mnyebabkan,,
aku kecewa,sket aty,n mcm2 lagi..
mslh 2 sndiri akn mmbuatkan kter kdg2 x bpkiran waras..
cthnyer owg2 yg mmbunuh diri..
mereka sumer mmbunuh diri kerana ingin lari dari mslh..
tetapi sebenarnye tidak..
dalam ISLAM sndiri mmbunuh diri adalah HARAM..
mslh itu tidak datang dgn sndiri nye..
kdg2 kter sndiri yg mmbuat mslh itu..
kerana kter mmbuat sesuatu perkara..
tnpe mmikirkan dahulu akibat drpd perbuatan itu..
cthnyer cthnyer jika seseorang itu mmbuat seks rambang..
byk keburukan yg akn kter dpt...
dpt penyakit,anak luar nikah,kerunthan rumah tangga dan bermacam lagi..
ape kejadahnye sumer ini???!!!!
aku hanye nak berkongsi ape yg aku taw ini..
kdg2 aku terpikir kan bez lau xder msllh..
tp sebenranye tidak bez..
mslh itu sbnrnye dtg bg myuruh kter berpikir..
secara x lngsung mslh ini akan mematangkan kter..
cbe bygkan klu hidop ini tiade mslh..
yg kter tau hnye mkn,tido,g blajo n bende2 rutin yg len..
kter x dpt berpikir..
hnye tau mmbuat sesuatu..
seperti sebuah robot..
yang hnye diprogrammkan utk melakukan sesuatu..
sbnrnye walau byk mnepon mslh itu dtg..
tp kter berjaya menyelesaikan mslh itu dengan baik dan tenang..
itu yg lbeh bek..
itu yang sepatutnye kter lakukan..
yg pntingnyer..
jgn lari dr mslh..
aku pnah bce satu artikel..
artikel 2 kate..
kalau kter ingin "IF YOU AFRAID WITH DARK,YOU MUST FACE WITH THE DARK"
mksudnyer jike kter takutkan pd sesuatu,cre tok menangani nye adalah dgn berhadapan dgnnyer..
kdg kala ade mslh itu akan mmbuatkan kter mengalah dlm satu2 keadaan..
tp bpk aku pnah berpesan..
MENGALAH BUKAN BERERTI KITE KALAH..

dalam satu2 keadaan..
kter kene mengalah bg menyelasaikan mslh itu..
ok la..
aku rse dah pnjg sgt aku menaip nie..
lau ade ape yg ckpkan nie x btol..
aku mntak maap..
aku hnyer nakberkongsi ape yang aku taw..
berdasarkan pengalaman..
wlupon aku bru 18 taun d muke bumi ini..
tp byk pengalamn n mslh yang aku hadapi..
yg mematangkan aku..
salam..

2 comments:

Mamek Eaturmusicx said...

huhu.. aku sokong ko.. masalah datang dari kita sendiri akibat kita x pandai hendak menguruskannya. setiap masalah ada jalan penyelesaian. tak semua masalah aku dapat selesaikan.. sebab kadang2, we choose to be bad.. and that bad things tat we like tend to be as bad as it could, untill we relize that we in the wrong path.. pray to allah everytime so tat our path will alwez be in HIS path..

moga said...

thanx eaturmusicx..sbnrye yg perlu kter buat apabila berada dlm kesusahan ialah meminta perotolongan dr ALLAH..itu yg sptotnye yg kter bwat ok..