October 23, 2009

Kesyukuran..

ade satu hari ni..
mmbr aku ajk g lpak..
lalu aku capai moto trus gerak g lpak ngan mmbr aku nie..
dengan beebekalkan dwet yg aku ade ckit..
aku pon order je la air..
nak mkn kang x ckup dwet plak..
ktorg mmg bese cmtu..
lau time je g la mlepak kat port bese..
lpak punye lpak..
tibe2 ade seorang pak cik dtg ke meje ktorg..
aku rse simpati bile aku tgk kat dye..
melihatkan dye hanye ade sebelah kaki kiri je..
melihatkan dr muke dye nie..
mcm chinese..
then dye kuarkan skeping kertas berlaminate..
aku tgk kertas tu,,
ade tulis butir2 diri dye,,
aku x igt nme dye sgt,,
tp bin abdullah la,,
oo,,rupenye dye nie saudar baru org islam,,
kemudian aku terbace sesuatu,,
'terlibat dalam kemalangan ketika menaiki basikal
kaki kanan terpaksa dipotong'
mse tu aku pilu n sdey..
aku pown kuarkan dompet aku,,
tgk dlm dompet aku ade 4 inggit,,
mse tu pon ngah sengkek ag,,
aku pown kuarkan singgit,,
aku bg kat dye..
"pak cik,,ni je yg sye dpt bg pak cik"
"ikhlas dari sye"
dye amek singgit aku..
dye trus cium dwet tu...
smbl ckp ALHAMDULILAH..
ini bkan cter rekaan..
mmg btol trjdk..
ape yg aku nak kongsi dgn korng ialah..
kter msti sentiase bersyukur dgn ape yg kter dpt..
cube korg bygkan kalau satu ari nnt,,
korg menerima nasib mcm pak cik ni..
ape yg akn korg bwat??
pak cik tu wlupon menerima dwet seringgt,,
yg bg kter kdg kala x bernilai,,
sgt2 bersyukur,,
aku kat cni cbe nak mmbntu sesama umat islam,,
lau x kter sndiri tlg dye,,
spe ag??
aku ad satu lagi kesah ttg bpk aku,,
pnah satu ari nie aku duk mkn ngan bpk aku,,
tibe2 dtg la sowg mamat,,
tgk gaye dye sah mmg kurang btol,,
kire mcm giler la snang kate,,
pastu bpk aku pggl mamat tu,,
mamat tu duk la kat meja ktorg,,
bpk aku pown suh la dye order mkn,,
dye blanje,,
smbl 2 sembang2,,
pastu bpk aku siap sembang2 ag,,
mse tu aku kecik ag,,
x tahu pape,,
dah bpe lame lpas tu mamat tu blah la dr ctu,,
bpk aku ckp pd aku,,
"tgk kat dye 2,,jgn tkot pd dye"
"nseb bek kter x jdk mcm dye"
"cbe bygkan diri kter mcm tu"
sjak dr tu aku mule phm..
kter sptotnyer sntiase rse bersyukur..
owg yg jdk giler 2 bkannye dye mntak jdk mcm tu,,
mngkn ujian ALLAH ke atas diri dyorg lagi besar,,
kite pown x ptot nak sisihkan dyorg,,
selagi mereka tu bleh dibantu,,
kter bantu,,
naseb kter sndiri pd mse depan pown kter x tau,,
mne tau kter jdk cam dye,,
ape yg aku cube nak ckp kat korg sume,,
sentiase la bersyukur,,
wlupon ALLAH tu kdg2 bg ujian n dugaan kat kter,,
tp kter ttap ptot rse bersyukur,,
sbb dye bg ujian tu kat kter,,
ujian n dugaan tu la yg akn mematangkan kter,,
yg akn mebuka mate kter,,
bhawe ALLAH itu MAHA BERKUASA,,
ALLAH juga MAHA PENYAYANG,,
ALLAH sygkn semua umatnya,,
sbb itu kter dpt merase nikmat ini yg hnye dipinjamkan semntara sje,,
sbb nikmat ini buleh hilang dalam sekelip mate,,
dan nikmat ini x kan dibawa di akhirat kelak,,
dan yg penting,,
KITA PATUT BERSYUKUR,,

-ALHAMDULILLAH...-

2 comments:

apple damein said...

ak sorng mamat nie..dy mmg kureng la.
asl ak gn ayah ak g pekan jew mesti jmpe dy.dy pown cm kenal jer ayah ak.tros follow.ak cuak mmg la cuak.budak an mase tuh.then ayah pown ckp mnde same gn ak.ayah ak xla ajk dy mkn skali cuzz slalu jmpe kt pasar an.tp slalu la blanje buah2 potong kt dy. yg cmbest nyer [best ker] hehehe ade ag orng tuh smpi skunk and smpi skunk dy ingat ayah ak.knape? ak pown xtau.puase thn nie ak jmpe dy kt bazar and ak rase x salah ak lak blaje dy juadah buka puase cm ayah ak wat dlu.and even dy kdg2 cm annoying, tp tula cermin idup kiter.tol x moga.papepown idup mesti diteruskan.kalau kaw bacer posting ak lately.ak marah smpi lupe.then ak smbhyg bwu la tenang sket..tp mase tuh mmg ak marah giler babeng cm mase ak break dlu.hehehehe whut ever ekh..klakar lak.Nway jmpe yer nanti.slm

moga said...

btol 2...slagi kiter bleh mmbantu org2 yg mmerlukan bantuan kter bantu ok..lagi2 lau dye ialah saudara sesama islam kter...insya Allah,,setiap perbuatan itu ade balasan drpd ALLAH..