July 06, 2010

Fakta menarik tentang World Cup 2010


World cup 2010 masih lagi belum melabuhkan tirainya.Kini hanya tinggal 3 perlawanan lagi..2 perlawanan separuh akhir:Spain vs Germany dan Uruguay vs Netherland..Dan perlawanan akhir yang masih menjadi tanda tanya..Namun tahukah anda bila World Cup ini sebenarnya bermula?Dan pasukan manakah yang beraksi dalam perlawanan pertama dalam World Cup yang pertama?Moga akan menyediakan beberapa maklumat yang menarik tentang World Cup:


  1. WC yang pertama telah diadakan pada tahun 1930 dan diadakan setiap 4 tahun.Namun,pada tahun 1942 dan 1946,WC tidak dapat diadakan kerana Perang Dunia kedua tercetus.     
  2. Frenchman Lucien Laurent mencipta sejarah kerana telah menjaringkan gol pertama dalam perlawanan WC yang pertama pada tahun 1930 di Uruguay.
  3. Pemain yang diberi kehormatan untuk menerima kad merah pertama dalam  WC ialah pemain dari Chile,Carlos Caszley pada tahun 1974.
  4. Pemain yang menjadi pemain termuda dalam sejarah WC ialah Norman Whiteside.Ketika beraksi dalam WC,beliau hanya berumur 17 tahun dan 41 hari.
  5.  Hungary telah menjaringkan sebanyak 27 goals ketika WC 1954. Namun begitu, Hungary tewas kepada Jerman Barat 3 – 2.
  6. Roger Milla, dari Cameroon telah menjadi pemain tertua dalam sejarah WC. Dia telah diberi tugas untuk membawa pasukannya di dalam WC 1990.Ketahui sejarah peredaran zaman tentang bola sepak di sini
  7. Brazil merupakan pasukan terbanyak memenangi WC iaitu sebanyak 5 kali..Namu untuk kali keenam,,Tidak lagi kerana pasukan itu sudah tersingkir ketika kalah mengejut kepada Belanda 2-1.
  8. Dunga dan Maradona merupakan antara jurulatih yang pernah menjadi pemain dan membawa pasukan masing-masing di WC..


Berikut merupakan antara fakta-fakta yang menarik World Cup.Dan apa yang akan berlaku pada World Cup kali ini,,Moga tidak dapat mengagak.Tetapi Moga dapat,,bahawa SPAIN akan membawa pulang Piala Dunia kali ini..Bcoz i am a Die-Hard-Fan of SPAIN..hehehehe...VIVA ESPANA!!!


Nike-Write The Future

0 comments: