August 21, 2009

Yeay2...Besok pose...

yeay2...
akhrnyer esk tbe jgak hari yg plg dtggu oleh islam..
akhrnye tbe jgak bulan ramadhan yg mulie..
mse nie la kte kene mmperbnykkan ibadah kte kepada Allah...
n mse nie la mse tok kter dkatkn lg diri kter pd Tuhan Yg Maha Esa..
al hadith ad mnyebut...

PENEBUS DOSA
رمضانُ إلى رمضانُ، والجمعةُ إلى الجمعةِ، والصلاة إلى الصلاة مُكَفِّرَاتٌ لِمَا بينهن إذا اجْتُنِبَتْ الكبائرُ


bulan Ramadan ke bulan Ramadan, dan Jumaat ke Jumaat, dan solat ke solat menjadi Penebus Dosa di antara keduanya selama mana dijauhi dosa besar] – al-Hadith

Rasulullah S.A.W pernah bersabda:

PUASA YANG CELAKA DAN BINASA
احضُرُوا المنبر، فحضرنا، فلما ارتَقَى درجةً قال: امين، فلما ارتقى الدرجةَ الثانية قال: امين، فلما ارتقى الدرجة الثالثة قال: امين. فلما نَزَلَ، قُلنا: يا رسولَ الله! لقد سمعنا منك اليومَ شيئا ما كنا نسمعه، قال: إن جبريل عليه السلام عَرَضَ لى فقال: بُعدٌ من اَدرَكَ رمضانَ فلم يُغْفَرْله، قلت : امين. فلما رَقِيتُ الثانية، قال: بعد من ذَكَرتَ عنده فلم يُصَلِّ عليك، فقلت: امين. فلما رقيت الثالثة، قال: بعد من ادرك أبَوَيهِ الكِبَرَ عنده أو أحدهما، فلم يُدخِلاه الجنةَ، قلت: امين

Rasulullah saw bersabda, "Datanglah kamu semua ke mimbar”, maka kamipun datanglah. Apabila Baginda naik satu tangga, Baginda berkata: امين, apabila Baginda naik tangga kedua, Baginda berkata: امين , apabila Baginda menaiki tangga ketiga , Baginda berkata: امين.
Apabila Baginda turun, kamipun berkata: Wahai Rasulullah saw, sesungguhnya kami telah mendengar daripada kamu hari ini sesuatu yang kami tidak pernah dengar.
Baginda bersabda: Jibril as datang kepada aku dan berkata: “ ‘CELAKA/BINASALAH’ sesiapa yang menyempurnakan Ramadan, tetapi masih tidak diampunkan baginya”. Aku menjawab: امين.
Apabila aku menaiki tangga kedua, Jibril berkata: “ ‘CELAKALAH’ sesiapa yang kamu disebut di sisinya, tetapi dia tidak mensalawatkan ke atas kamu”. Akupun berkata: امين.
Apabila aku menaiki tangga ketiga, Jibril berkata, “ ‘CELAKALAH’ sesiapa yang menjaga
di sisinya kedua ibubapanya yang sudah tua atau seorang dari keduanya, tetapi ibubapanya tidak memasukkannya ke syurga”. Aku menjawab: امين.

Erm...waktu pose nie ade satu kelemahan akue...
iaitu lau nak bgon sahur..
Imam Al Bukhari Dan Muslim pernah meriwayatkan:

تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِى السَّحُورِ بَرَكَةً
“ Bersahurlah kamu, maka sesungguhnya pada makan sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

so kepada rakan2...arap kter akn melalui blan ramadhan dengan penuh keberkatan
dan diredhai oleh Allah..
Insya Allah...



0 comments: