August 23, 2009

Dugaan...

Assalamualaikum sumer..
alhamdulillah..arinie aku mnjalani ibadah pose ngan bek..
tp arinie aku ddatangi ngan byk cabaran n dugaan...
arini aku x bleh nak tdo dr smlm...
smpy la ke sahur aku x tdo2..
walhal aku dah ngant ok gler dah..
pastu bdn aku plak rse x sedap..
dah la kene selsema..pastu tekak rse sket..
kpale pown sket..
pastu aku nyer awek pown bleh majuk ngan akue..
aduhhh berat2...
homework ngan assgnment dah la mlambak..
mggu dpan pekse plak 2..
ak bru bce gtu2 je..
parah siottt...
erm tp xper..
aku tau 2 sume adlah ujian drpd Allah...
Dalam Surah Al-Baqarah Allah berfirman:

لا يكلف الله نفسا إلا وسعها

Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya. [Al-Baqarah: 233]


Allah juga menjanjikan Ganjaran kepada orang yg diujiNya:

Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wassalam menyifatkan bahawa ujian yang diberikan kepada kaum manusia adalah tanda kecintaan Allah kepada mereka. Dan semakin besar dugaan yang diberikan oleh Allah kepada manusia, menandakan besar juga pahala yang diperoleh. Ini sebagaimana hadith yang datang dari Anas bin Malik, yang menyatakan Rasulullah Sallallahu ‘Alahi Wassalam bersabda;

إن عظم الجزاء مع عظم البلاء ، وإن الله تعالى إذا أحب قوما ابتلاهم ، فمن رضي فله الرضا ، ومن سخط فله السخط

Sesungguhnya besarnya ganjaran itu dinilai pada besarnya bala’ yang menimpa. Dan sesungguhnya Allah itu apabila mencintai sesuatu kaum, maka akan mereka itu diberi dugaan. Oleh sebab itu barangsiapa yang redha – dengan ujian yang menimpa, dia akan memperoleh keredhaan Allah dan barangsiapa yang tidak maka padanya kemurkaan Allah. [Riwayat al-Tirmidzi, al-Albani menyatakannya sebagai hasan dalam Sahih dan Dha’if Sunan al-Tirmidzi.]


Oleh itu kwn2..kter mstilh sentiase bersbr dgn sgale ujian,dugaan n cabarn drpd Allah..Insya Allah..Ada hikmah d sebalik ape yg trjdk..


Align Left

0 comments: